tiistai 24. helmikuuta 2015

Hiustenkasvatusvinkkejä

Hiusten kasvattaminen on mun mielestä kivaa. On kivaa kokeilla uusia shampoita, hoitoaineita ja muotoilutuotteita. On kiva nähdä, että hoitamisen tuloksena se tukka oikeasti kasvaa.

Mun tukka lähenee kovaa vauhtia mun alaselkää. Mun hiukset on luonnostaan kuivat ja karhean tuntuiset, joten ne vaatii ihan ekstra-hoitoa.
Värjään joka kuukausi mun tyven, ja latvoja sävyttelen color maskilla. Latvojen oikeasta värjäyksestä on kohta varmaan kaksi vuotta.

Kaksi vuotta sitten kesällä kampaaja leikkasi mulle ihanan Kleopatra-tukan. Se oli ihana, ja muistelen lämmöllä kuinka tunsin tuulen tuiverruksen ja auringon lämmön niskassa. Pikkulinnut lauloi ja kaikki oli ihanaa.

Mutta silti, pitkä tukka on mun juttu. En väitä, että olisin joku asiantuntija, mutta näillä vinkeillä oon saanut mun hiukset kasvamaan.

Useasti sanotaan, että kannattaa käydä leikkauttamassa kuivat latvat joka toinen kuukausi. Joo, kannattaa, jos haluat pitää hiukset melkein samanpituisena aina. Hiukset kasvaa 1-2cm kuukaudessa, joten jos niitä leikkaa kovin useasti, ei siinä kasvua juuri näy.
Toki, jos olet aloittamassa vasta hiusten kasvatusta, kannattaa kerralla leikata haaroittuneet hiukset pois, niin ettei ne vauriot lähde leviämään.

Itse leikkautan hiukset noin puolen vuoden välein (sentti tai kaks pois latvoista), ja onhan mulla kakshaarasia ja hiukset on kuivat, mutta silti kasvaa vaan, joten ihan passeli väli. Hehhhee.

Näin mun tutut varmaan sanois mulle.




Hiukset pesen kolmen päivän välein. Liiallinen pesu kuluttaa latvoja, ja päänahka rupeaa erittämään liikaa talia kun se kuivuu liiasta pesusta. Toki kaikki tietää itse parhaiten. Itse pystyisin varmasti venyttämään pesuväliä kuivashampoolla, mutta mun mielestä se tuntuu inhottavan likaselta päänahassa ja kutiaakin.

Mulla on tapana pestä hiukset vaatteet päällä. Sitten kun hoitoaine on vaikuttanut mun makuun tarpeeksi, meen oikeesti suihkuun.

Kuiville hiuksille suositellaan paljon korjaavia ja rakennepaikkaavia tuotteita, mutta kyllä minä liputan kosteuttavien tuotteiden puolesta. Erinomaisia kosteuttavia hoitoaineita on XZ mustaherukka ja tresemmen naturals.
Rakennepaikkaus on toki tärkeää, ja varsinkin kohdallaan, jos tukka on ihan venyvää, kuin purkka. Esimerkiksi blondattu tukka on useasti rakennepaikkauksen tarpeessa.
Itse käytän rakennepaikkaavaa hoitoainetta pari kertaa kuukaudessa.

Suosittelen lämpöisesti käyttämään kuiviin hiuksiin jätettävää hoitoainetta sekä/tai latvasuojaa. Latvasuojia myydään kalliilla kampaamoissa, mutta ne on melkein kaikki silikonia, johon on lisätty joitakin hoitavia aineita. Itse käytän latvasuojana kaupoista saatavaa erittäin lompakkoystävällistä lorealin hiusöljyä. Ajaa asiansa loistavasti. Jätettävänä hoitoaineena käytän Alba botanican leave-in conditioneria.


Lemppariöljy.

Kannattaa vältellä tuotteita, jotka sisältää kuivattavaa denaturoitua alkoholia, inci-listassa siis alcohol denat. Mun käsittääkseni denaturoitua alkoholia käytetään tuotteissa kuivumisen nopeuttamiseksi. Harmi vaan, että se vie samalla osan hiuksen omasta kosteudesta.
Denaturoidun alkoholin välttely ei oo mikään helppo nakki, sillä sitä on niinkin harvinaisissa tuotteissa kuin hiuslakassa, lämpösuojassa ja joissakin muotoiluvoiteissa.

Sitten tietty, vältä hiustenkuivaimia, kuumia rautoja, permanentteja, värinpoistoja, tiukkoja kampauksia, kuluttavia ponnareita, aurinkoa, merivettä, uimahallivettä.....
Lista on loputon. Mutta järki käteen ja kaikkea kohtuudella, niin hyvä tulee.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :-)